-Bán László írása-

Merre közlekedtek régen és közlekednek ma a komlói helyi autóbuszjáratok? Milyen számokat, úgynevezett viszonylatjelzéseket használtak, használnak ma a helyi vonalakon? Hogy változtak az útvonalak, illetve az egyes városrész elnevezések? Jelen írásomban annak jártam utána, hogy az 1951-ben városi rangot kapott Komlón, -ahol még ugyanebben az évben elindult az első rendszeres helyi autóbuszjárat-  milyen számozással és milyen útvonalon közlekedtek a járatok. Bizonyára olvasás közben sokaknak eszébe jutnak majd nosztalgikus emlékek, egy-egy már eltűnt viszonylat, annak számozása, vagy egy régi fotó kapcsán. Természetesen a jelenleg érvényes kiosztással is foglalkozom az írás végén.

Ahhoz, hogy megértsük melyik buszjárat merre és miért pont arra közlekedett, először érdemes megismerkedni a 23 ezres város szerkezetével. Komló meglehetősen egyedi, a település hét dombra épült, egy-egy jól elkülönülő városrésszel. Szokták mondani, hogy Komló területe nem túl nagy, távolságok nincsenek is igazán, így helyi járatokra csupán a dombok miatt van szükség, gyalogosan ezeket megmászni ugyanis elég nehézkes. Ha kilapíthatnánk a dombokat, valóban feleslegessé válhatna jó néhány vonal, de persze a legtöbbnek még így is lenne létjogosultsága. A belvárosban található autóbusz-pályaudvartól pókhálószerűen indultak és indulnak napjainkba is az egyes helyi járatok, szinte mindegyikük magas emelkedőn közelíti meg a célállomást. Az egyes városrészek neveket is viselnek, ezek jelennek meg a buszok utastájékoztató tábláin is.

SZILVÁS, SOMÁG, KENDERFÖLD, GESZTENYÉS, KÖKÖNYÖS, DÁVIDFÖLD, KÖRTVÉLYES, MECSEKFALU, MECSEKJÁNOSI, SIKONDA ezek a városrészek érintettek a helyi tömegközlekedésben.

komlo_terkepe.jpg
 (Komló város térképe, piros ponttal jeleztük a pályaudvar helyét.)
komlo_latkep.jpg
A jobb vizualitás kedvéért ezen a fotón Komló minden fontosabb városrésze látható, a könnyebb beazonosítás érdekében azért feliratoztam a városrészeket. A kép segítségével még jobban átlátható és érhető majd, hogy pontosan melyik városrészben járunk, honnan-hová közlekednek a helyi járatok.
(Fotó: Kovács Norbert)

A helyi vonalak kiosztása, számozása is természetesen egy-egy terület születése, elhelyezkedése alapján történt, nézzük hát őket sorjában. 

1 Kökönyös – Zobák-akna 

1951. november 7-én történelmi eseményre került sor Komlón, amikor a MÁVAUT elindította az első helyi járatot 1-es jelzéssel Gesztenyés és Kökönyös városrészek között. A Dunántúli Napló másnap, azaz 1951. november 8-án megírta, hogy “a gesztenyési asszonyok, lányok úgy felvirágozták az egyébként újonnan érkező autóbuszt, hogy csak az oldaltáblája maradt szabad, amelyen ez állt: „Kökönyös—Komló—Gesztenyés“. Az IKARUS 30-as autóbusz, talán sok komlói olvasó számára meglepő módon a kezdeti időszakban nem Zobák-akna – Kökönyös táblával indult útnak, hiszen maga a bánya Gesztenyés településrészen helyezkedett el. Ez volt az oka, hogy kezdetben Zobák-akna helyett, Gesztenyés szerepelt a táblán. Ez volt később azon kevés járatok egyike, amely útvonalában nem érintette sem a Templom téri, sem az 1970-ben felavatott új autóbusz állomást. Összekötötte ugyanakkor az egyre több embernek munkahelyet biztosító Zobák-aknát és az épülő félben lévő, első nagyobb városrészt Kökönyöst. Később 1964-ben itt épül fel az úgynevezett legényszálló, amely a bányaipari munkásoknak biztosított kulturált szálláshelyet, így az üzem és a szálló között ingázó bányászok miatt, az 1-es járat szerepe még inkább felértékelődött.

kokonyos_1951.jpg
Az épülő kökönyösi városrész 1951. január 1-jén, a mai Pécsi út még csak egy kijelölt árok volt.
(Fotó: fotok.hu)
zobak_akna.jpeg
Az épülő Gesztenyés, a magasba nyúló zobáki aknatornyokkal az 1960-as években.
(Fotó: Mező Sándor)

Az 1-es járat eredeti útvonala:

1-esvonal.jpg
A vonal hossza: 6,8 km, menetideje: 20 perc

Az 1-es járat a rendszerváltást követő időben, dacára annak, hogy a vonalon a bányabezárások miatt jelentősen lecsökkent az utasforgalom, sokáig közlekedett az eredeti útvonalán. 2011. december 31-ig szállította az utasokat a két városrész között. 2012 elejétől azonban több változással egyidőben hozzányúltak a járat útvonalához. A döntés értelmében a vonalat az autóbusz pályaudvarnál “kettébontották.” Az 1-es autóbusz onnantól az Autóbusz állomás – Zobák-akna viszonylaton közlekedik. A kökönyösi városrész ekkor önálló járatot kapott, szintén a buszállomásról kiindulva, 13-as jelzéssel. Ezek a járatok már nem érintik az OTP nevű megállóhelyet, mivel ez gyakorlatilag egybeesik a pályaudvar helyszínével. Egyetlen közvetlen Zobák-akna – Kökönyös járat azonban mégiscsak fennmaradt, az iskolásjáratként üzemelő busz a reggeli órákban 113-as jelzéssel közlekedik. Erről később.

zobak_buszvaro.jpg
A ma már kihalt, szebb napokat is megélt, egykor nyüzsgő zobáki végállomás. A téglaépületben -természetesen- anno söröző működött, ahol a műszak végén a megfáradt bányászok olthatták szomjukat. A busz mellett, mögött látható buszállomásról egy-egy műszakváltáskor hat-hét buszjárat is indult különböző irányokba, a helyi buszokon kívül a környékbeli falvakba is. 
(Fotó: Juhász Gergely)
20200927_134018.jpg
(Az eredeti vonal viszonyatjelző táblája, egy hátsó tartóban.)

1 Aut. áll. – Zobák-akna 

Ahogy feljebb is olvasható, ez a járat új útvonallal 2012. január 1-jétől létezik Komlón, az alábbi megállókat érintve:

Autóbusz állomás > Közösségek Háza (egykor Carbon) > Vízmű > Anna-akna > Kőbánya > Gesztenyési út > Fenyő utca > Zobák-akna

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével.

1/A OTP – Kökönyös 

A már megszűnt autóbusz járat gyakorlatilag a mai 13-as szerepét töltötte be a 90-es években, csak nem a buszállomásról, hanem a közelben lévő OTP megállóhelyről indult, az ekkor még közlekedő 1-es Zobák-akna – Kökönyös járat kistestvére volt, hiszen csak a teljes vonal fele távján közlekedett 2008-ig.

1-esavonal.jpg
 A vonal hossza: 2,7 km, menetideje 10 perc

2 Aut. áll. – Mecsekjánosi  

Ha Komlót nyugati irányban, Magyarszék felé hagyjuk el, az első önállónak tűnő település a völgyben Mecsekjánosi. A látszat csal, hiszen bár úgy tűnhet ez egy teljesen különálló falu, igazából az 50-es évek óta Komlóhoz tartozik, közigazgatásilag is természetesen. Bár a 47-es számú Komló-Dombóvár vasútvonalnak is van itt megállóhelye, az 50-es évektől várossá fejlődő Komlóról Mecsekjánosi irányába is beindult a helyi járati autóbusz közlekedés, a járat útvonala szorosan a vasút mellett halad. A viszonylat a 2-es számot kapta.

2-esvonal.jpg
A vonal hossza: 3,4 km, menetideje: 8 perc
A 2-es busz végállomása, háttérben Mecsekjánosi vasútállomás épületével.
(Fotó: Google mapps)

2/K Aut. áll. – Mecsekjánosi kertészet 

A járat útvonala az idők folyamán néhányszor változott, a számozás pedig betűs kiegészítést kapott, annak megfelelően, hogy épp milyen kitérőket tett meg közben. Ezek egyike a  amely az eredeti végállomástól számítva még kb. 1 km-t közlekedik tovább, egészen a település szélére, így elérve a Komlói Kertészet telephelyét, ahol sokan dolgoztak. Ez a járat a reggeli műszakkezdés és a délutáni műszakzáráshoz alkalmazkodva közlekedik. 

kerteszet.jpg
A 2/K járat végállomása Komló nyugati szélén. Balra a kertészet, jobbra a kavicsos burkolatú megálló, a 6542 számú úton tovább haladva Mecsekpölöskére érkezünk.
(Fotó: Google mapps)

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével.

2/A Aut. áll. – Mecsekjánosi – Kisbattyán 

Komlótól észak-nyugati irányban alakult ki Kisbattyán település, amely azonban már meglehetősen kiesik a komlói vonzáskörzetből, az egyik legtávolabb lévő helyi járati végállomás. Az egyetlen igazi utcából és pártucat házból álló Kisbattyánba csodaszép erdei út vezet, amely olyan keskeny, hogy két autó sem fér el egymás mellett lehúzódás nélkül.

kisbattyan_ut.jpg
Kalandos, de szép erdei út vezet Kisbattyán felé, jobbra az egykori kenyérgyár.
(Fotó: youtube)
2-eskvonal.jpg
A vonal hossza: 8,9 km, menetideje: 18 perc

A közlekedési feltételek hiányossága ellenére természetesen ide is jár helyi autóbusz, ám ez eredetileg, 2012-ig nem a 2/A, hanem a 7-es volt, de erről majd később, ha odaérünk. A járat egyébként Mecsekjánosiba betér, majd úgy közlekedik ki Kisbattyánba, visszafelé úton szintén érinti Mecsekjánosit.

kisbattyan.JPG
Kisbattyán, a távoleső, mindentől védett település.
(Fotó: hevesiz53.blogspot.com)

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével.

3 Aut. áll. – Béta-akna 

Az 50-es évekbeli folyamatos kutatások eredményeként egyre több mélyművelésű szénbánya nyílt Komló vonzáskörzetében. A szénterület határát dél-nyugaton a Kossuth-bánya, észak-keleten a Zobák-bánya, délen a III-as akna és Béta-akna adták meg. Utóbbit 1953-ban nyitották meg, de mivel nagyon messze esett belvárostól, ezért adott volt buszjárat indítása az üzemhez, hiszen a dolgozók szállítását meg kellett oldani. A járat útvonalát úgy tervezték meg, hogy az felfűzze Kossuth-bányát és III-as aknát is, a helyi busz végül 3-as jelzéssel indult útjára. Eredeti útvonala az Aut. áll. > Tröszt > Petőfi tér > Pécsi út > Kossuth-akna > Béta-akna volt, ezt a lenti térképen kék színnel jelöltem, aztán a bányabezárást követően, a leromlott útviszonyok miatt az Aut. áll. > Zobákpuszta > Béta-akna (zöld színű) útvonalon közlekedett.

3-asvonal.jpg

A III-as akna közelében lévő leromlott állapotú társasházakban még 2008-ban is élt 10-11 család, de az ott ragadt hátrányos helyzetű embereket később Komlóra költöztették. Ezzel a buszjárat is okafogyottá vált, a 3-as buszt 2010. október 1-jén megszüntették. 

beta-akna.jpg
Az egyik utolsó buszjárat a béta-aknai végállomáson, ahol már se bánya, se lakóházak, csak az erdő. Visszavette a természet, ami az övé.
(Fotó: Nagy Tamás)

4 Aut. áll – Sikonda 

Sikonda nemcsak a komlóiaknak közkedvelt üdülőhelye, hanem a környék lakosságának, de még a pécsieknek is. Nézze meg, most például 31 fokos a víz hőmérséklete, a levegő hőmérséklete 34 fok itt, ahol nincs széljárás. A víz szénsavas, kellemes hatással van a szívbántalmakban szenvedő fürdővendégekre. Mostantól, hogy az út elkészült közvetlen buszjárat lesz Komló és Sikonda között, azt hiszem, többezres vendégsereggel számolhatunk.”– mondta a Dunántúli Napló 1966. május 15-i számában Tereki Ferenc, a sikondai strand akkori vezetője. A 4-es számú helyi autóbusz tehát egyfajta szabadidős járat szerepet tölt be a kezdetektől.

sikonda_regi_gabler_csaba_fotoja2.jpg
A sikondai strand a 80-as években.
(Fotó: Gábler Csaba)

A strand mellett itt működött a Mecseki Szénbányák Bányász Szanatóriuma is, emellett a területen található tavak kiváló horgászati lehetőséget is biztosítanak. A 4-es busz 1984-ig csak a Hársfa étteremig, vagyis a strandig közlekedett, majd 1984-től esetenként 4/A jelzéssel tovább haladt és egészen a horgásztavakig, a Vadásztanyáig járt. A strand azóta megszűnt, egy hotel kapott helyet hozzá közel, napjainkban pedig valamennyi 4-es már a Vadásztanyáig jár. Sok kis hétvégi ház, nyaraló található a hangulatos helyen.

4-esvonal.jpg
 A vonal hossza: 6,4 km, menetideje: 18 perc

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével.

5 Aut. áll. – Dávidföld 

A zömében csak családi házas beépítésű Dávidföld a belvárostól dél-nyugati irányba, szintén egy dombon helyezkedik el. Az 5-ös helyi járat közlekedik ide. Az ötvenes évek második felében indult bányászlakás-akció során, tíz év alatt 300 új családi otthont létesítettek a területen. Később a lendület némileg mérséklődött ugyan, ennek ellenére az erősen lejtős területen új utcasorok alakultak ki. 1984-től még népszerűbb lett a csendes, kertvárosi hangulatú településrész, egyre többen szerettek volna itt lakni. Éppen ezért az Tanács újabb 89 darab, családiház építésre alkalmas, közművesített telket alakított ki Komlón, a dávidföldi városrész nyugati területén. Az ide közlekedő járatok 15 perces követési idővel szállították az utasokat.

5-esvonal.jpg
 A vonal hossza: 3,5 km, menetidő: 12 perc

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével.

6 Aut. áll. – Mecsekfalu 

Dávidföldtől délre található egy kis falucskaszerű település, amely önállóan alakult ki Komló város mellett, azonban 1954-ben a terültet az ott lakókkal együtt hozzá csatolták a bányászvároshoz, 1928-ig egyébként elég furcsa nevet viselt az egyutcás falucska: Szopok. A 6-os helyi járattal is meg lehet közelíteni Mecsekfalut. 

6-esvonal.jpg
Az útvonal hossza: 4,2 km, menetidő: 12 perc

6/19 Aut. áll. – Mecsekfalu – Körtvélyes – Aut. áll. (megszűnt)

Mecsekfalutól pár száz méterre keletre, a 80-as évek elején új városrész építésébe kezdtek Komlón. Erről a panelrengetegről majd részletesen írok a 7-es viszonylatszámnál, de muszáj itt is megemlítenem, hiszen a szóban forgó 6/19-es járat lényege az volt, hogy mecsekfalui betéréssel érte le ezt az új sikondai városrészt, ami később felvette a Körtvélyes nevet, ezt a mai napig viseli is.

7 Aut. áll. – Kisbattyán (megszűnt) 

Kisbattyán neve ismerősen csenghet, ha figyelmesen olvasta az írást. A 2/A viszonylatnál már szó volt róla, az útvonalat is bemutattam. Korábban a 7-es számú buszjárat közlekedett Kisbattyánba, Mecsekjánosi betérés nélkül, célirányosan. Az átszámozások és összevonások miatt, ebben a formában a járat ma már nem létezik. A hetes számot megkapta egy másik viszonylat, a korábbi 19-es.

7 Aut. áll. – Körtvélyes 

Nos, itt utalnék vissza a 6/19-es járatnál leírtakra, miszerint új városrész építése indult el a 80-as évek végén. A Dávidföld és Sikonda között létrejött sikondai városrészben, első ütemben 229 lakás építését tervezték, ezeket 1984 júliusában már szeretnék is volna átadni. 1985 végére összesen 700—800 lakást kellett felépíteni paneles megoldással, a végső elképzelés szerint egy 3-4000 lakásos városrész alakult volna itt ki. 

kortvelyesepul.jpg
A Dunántúli Napló cikke, 1983. február 17-én beszámol a tervezett városrész építésének részleteiről.

Mondani sem kell, amit a Tanácsnál eldöntöttek, az úgy is alakult (ebben az esetben legalábbis), gőzerővel megindult az építkezés, sorban nőttek ki földből az 5, illetve 10 emeletes épületek.

kortvelyes_anno.jpg
Zajlik az építkezés a sikondai városrészben
(Forrás: Dunántúli Napló 1984., Fotó: Laufer L)

Az első lakók 1984-ben költözhettek, a Hegyhát utca 1-2. számú épületeket vehették birtokba. A lakosságszám egyre csak nőtt, az itt élőknek azonban messze volt a belváros, így minden ami az életvitelhez szükséges távolra került. Természetes volt, hogy a közelben közlekedő 6-os autóbuszjárat mellett, szükség lesz egy új, önálló vonal nyitására, ez lett aztán a mai 7-es elődje, a 19-es helyi járat.

indula19-es.jpg
A Dunántúli Napló 1985. október 31-i számában beszámolt arról, hogy Komlón új buszjárat indul november 1-től, 19-es számmal a sikondai városrészbe, sőt a műszakváltásokhoz igazodva M19X és M19Y jelzéssel közvetlen buszok indulnak a bányaüzemekhez, így Zobák-aknára és Béta-aknára is.
ik226_kortvelyes.jpg
Ikarus 266-os a sikondai városrész végállomásán, 19-es viszonylatjelző táblával. Mindig zsúfoltak voltak a járatok.
(Fotó: Időutazó)

A sikondai városrész 1986-ban a Körtvélyes nevet kapta és noha az eredeti elképzelések szerint sokkal nagyobb lakópark alakult volna ki a területen, a bányabezárások miatt ez nem valósult meg. Csupán az 1987-ig felépült lakások jelentik ma a városrészt, ami a város legfiatalabb településrésze.

7-asvonal.jpg
A vonal hossza: 5 km, menetideje: 14 perc

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével.

8 Aut. áll. – Szilvás – Kenderföld – Aut. áll. 

Még jóval Körtvélyes előtt felépült egy másik városrész, ahol szintén emeletes társasházak, téglaépületek és panelek kaptak helyet. Ez Szilvás, amely a belvárostól északi irányba, ugyancsak egy dombon fekszik. Az 1960-as évek közepén vetődött fel egy új irány, ami felé terjeszkedhet Komló. A szilvási városrész 1967-től egészen a hetvenes évek végéig épült, bővült, elhelyezkedése félkör alakú, követi a dombság vonalát. Megépültek az első társasházak, majd általános iskola és gimnázium is létesült Szilvásban.

szilvas_fuggetlenseg_utca.jpg
Az első épületek a Függetlenség utcában 1969-ben, jobbra a szilvási általános iskola épülete.
(Fotó: fortepan.hu)
szilvas_steinmetz.jpg
A pont, ahol felér az autóbusz Szilvásba, szemben a Steinmetz Gimnázium 1969-ben, (mai nevén Nagy László Gimnázium) innen még jelentős emelkedő vezet a somági tetőig.
(Fotó: fortepan.hu)

Az erre közlekedő helyi járatok egyediek a városban, nincs ugyanis végállomásuk, a buszok a 20 perces vonalon egy kört írnak le, az autóbusz-állomásról indulnak és oda is érkeznek. A 8-as buszok a kezdeti időkben nem tudtak teljes kört tenni Kenderföld felé, megfelelő közúti kapcsolat híján csak a Függetlenség utca végéig közlekedtek. A 80-as évek elején pedig Kenderföldnél változott az útvonal, a járatok ugyanis nem a Tompa Mihály utcán, hanem a Petőfi utcán keresztül, a Berek utca érintésével tértek vissza a pályaudvarra. Ez a város legsűrűbben közlekedő buszjárata volt, a boldog bányászidőkben a csúcsidőszakban 5 percenként követték egymást az autóbuszok. A vonalra 1990-ben terveztek csuklós buszos megoldást, ez azonban a szűk buszöblök és kereszteződések miatt megbukott. Napjainkban a térképen látható útvonalon járnak a 8-as buszok.

8-asvonal.jpg
A vonal hossza: 6 km, menetideje: 18 perc
szilvas_feketebalazs.jpg
Szilvás napjainkban, ahol számos négyemeletes és három tízemeletes épület is a magasba emelkedik. Jobbra a Nagy László Gimnázium épületegyüttese. Előtérben a bányászpark, az emlékművel látható. 
(Fotó: Fekete Balázs)

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével.

8/A Aut. áll. – Somág – Szilvás – Aut. áll. 

A 8/A járat természetesen kapcsolódik az imént bemutatott 8-as viszonylathoz, annak gyakorlatilag az ellenirányú párja, bár egy szakaszon nem azon a vonalon halad. Somág felől közelíti meg Szilvást, a Berek utca és az Irinyi utca érintésével.

8a_vonal.jpg
A vonal hossza: 5,2 km, menetideje: 11 perc

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével.

8/B Aut. áll. – Szilvàs – Somág – Aut. áll. 

A 8/B járat viszonylag új, 2012. január 1-jén hozták létre. Útvonalában jelentős részben megegyezik a 8-as vonaléval és teljesen megegyezik a 8/A járatéval, utóbbi ellentétes irányú párja. Az Attila utca végén, az Irinyi utcán folytatja útját a buszpályaudvar felé.

8b-vonal.jpg
A vonal hossza: 5,2 km, menetideje: 11 perc

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével. 

9 Aut. áll. – Temető 

Mecsekjánosi irányába található a komlói köztemető, ahová a 9-es számú helyi járattal lehet eljutni, naponta négyszer.

9-esvonal.jpg
A vonal hossza: 3,6 km, menetideje: 10 perc

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével.

10 Kenderföld – Béta-akna (megszűnt) 

A szénbányászat aranykorában az 1970-es évekig közlekedett, a második legöregebb városrészt Kenderföldet kötötte össze Béta-aknával, így célba juttatva átszállás nélkül a dolgozókat.

10-asvonal.jpg
A vonal hossza: 7,2 km volt, menetideje: 22 perc

11 Kenderföld – Zobák-akna (megszűnt) 

Ez a járat úgyszintén Kenderföldről indult és Zobák-aknára szállította a bányászokat.

11-asvonal.jpg
A vonal hossza: 5,6 km, menetideje: 15 perc

12 Kökönyös – Béta-akna (megszűnt) 

Bár a korábban bemutatott 3-as helyi járat érintette Kökönyöst és úgy haladt Béta-akna felé, a 70-es években még közlekedett külön Kökönyös-Béta-akna járat is, enyhítve a 3-asra nehezedő zsúfoltságot. A buszvonal megszűnése után a 12-es számot egy másik járat kapta meg.

12 Aut. áll. – Kórház 

1959-ben adták át a komlói kórházat, amelyet azóta többször bővítettek. Írásom elején már említettem, hogy Komlón sok esetben nem lenne szükség helyi járatra, ha sík terepen helyezkedne el. A domborzati viszonyok miatt azonban fontosak a helyi buszok, még akkor is ha a célállomás csak pár száz méterre van a buszpályaudvartól. Ilyen hely a kórház, amely a belvárostól keletre eső dombra épült. Gyalog meredek kaptatón érjük el, a pályaudvartól mindössze 700 méterre álló intézményi főbejáratot.

komlo-korhaz-julia.jpg
A komlói kórház látképe, a Templom térről induló járda igen meredek.

A 12-es járat kerülővel ugyan, így a gyalogosoknál nagyobb távot megtéve, de így is 5 perc alatt felér a kórházhoz.

12-esvonal.jpg
A vonal hossza: 1,4 km, menetideje: 5 perc

13 Szilvás – Somág – Kenderföld – Béta-akna (megszűnt) 

A szilvási városrész dinamikus fejlődéséről esett már szó a 8-as vonalnál. Az egyre népesebb városrészből is jelentkezett az igény egy közvetlen autóbusz járatra, amely Béta-aknáig szállítja az utasokat, átszállás nélküli kapcsolatot biztosítva ezzel. A járat csak a napi háromszori műszakváltáskor közlekedett.

13 Aut. áll. – Kökönyös 

A Szilvás – Béta-akna járat megszűnése után hosszú évekig nem volt 13-as viszonylatjelzés Komlón, aztán 2012-ben az 1-es vonalat kettévágták, erről írásom elején már tettem említést. A Kökönyös – Zobák-akna járatból lett az 1-es Autóbusz-állomás – Zobák-akna és a 13-as Autóbusz-állomás – Kökönyös vonal.

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével.

13M Szilvás – Somág – Béta-akna   (megszűnt)

Ez a járat funkciójában a korabeli 13-as szerepét töltötte be, ám vonalában nem érintette Kenderföldet, helyette az Irinyi utcán haladt Béta-akna felé.

14 Dávidföld – Béta-akna  (megszűnt)

Dávidföld családi házas övezetéről az 5-ös vonalnál írtam. Mint a legtöbb városrészből, természetesen innen is indulnak célirányos járatok a bányászati üzemekhez, a bétai vonal Kökönyös városrészen át vezetett, míg a  belvároson át érte el úticélját.

15 Dávidföld – Zobák-akna (megszűnt)

15 Aut. áll. – Dávidföld – Kökönyös 

2012. január 1-től közlekedő járatról, kifejezetten iskolai járatról beszélünk. Tanítási napokon csupán egyetlen alkalommal 7.10-kor indul az autóbusz-állomásról és segíti a diákok egyszerű utazását. Dávidföldön korábban megszűnt az általános iskola, jelenleg a kökönyösi városrészben működik a város egyik legnagyobb általános iskolája. 

15_i-osvonal.jpg
A vonal hossza: 6,1 km, menetidő: 20 perc

A járat az autóbusz-állomásról indul, elsőként Dávidföldre közlekedik, majd onnan Kökönyös, Bányász utcában, ahol az említett iskola is működik.

15M Dávidföld – Carbon  (megszűnt)

Ennél a buszjáratnál kell említést tennem arról, hogy Komlón nem csak bányák működtek, hiszen a bányászfeleségeknek is dolgozniuk kellett valahol. Öt komlói suszter 1950-ben elhatározta, hogy szövetkezetet alapít, de aligha gondolták, hogy egy olyan vállalat alapjait teremtik meg, amely hosszútávon nők ezreinek biztosít munkát, biztos megélhetést, ez volt a Carbon Könnyűipari Vállalat, amely döntően hazai piacra gyártott ruházatot, később lábbeliket is. Termelésének azonban több mint négyötöde a külpiacokon -főként a szocialista országokban- talált vevőre. Külön autóbuszjáratok szállították a hölgyeket a ruhagyárba, ahol két műszakban folyt a termelés. 

crabonnok.jpg
Szabás, varrás, vasalás a Carbonban 1984-ben.
(Fotó: Dunántúli Napló)

 16 Aut. áll. – MOM

Szintén egy kifejezetten “munkás” járatról van szó. A temetőtől nem messze 1971-ben létesült a MOM, de mit is keresett Komlón a Magyar Optikai Művek? Nos, Komlónak volt egy viszonylag új üzemépülete, amelyet város hathatós támogatásával a budapesti Elektroakusztikai KTSZ épített. A kisipari termelőszövetkezet vezetői időközben akkora csődtömeget hoztak össze, hogy a Fővárosi Tanács elrendelte a szövetkezet felszámolását. Ekkor dobra került a komlói üzemépület. Harmincmillió forintra tartották, sokan érdeklődtek, sokan alkudtak is rá, 17millió forintért a Magyar Optikai Műveké lett. A MOM komlói telepén olajfékeket és műszerállványokat készítenek. Az alkatrész gyártása úgy települt le Budapestről Komlóra, hogy ezt a vevők észre sem vették. MOM Faktor Gépipari Kft. néven ma is működik az üzem, a műszakváltáshoz igazodva közlekednek ide buszok.

16-asvonal.jpg
A vonal hossza: 3,5 km, menetidő: 10 perc

17 Szilvás – Somág – Kenderföld – Zobák-akna  (megszűnt)

Mire ezt a vonalat böngészi az olvasó, már jól ismerheti a város szerkezetét, az egyes városrészek elhelyezkedését. Már térkép sem kell ahhoz, hogy átlássa merre is és milyen céllal közlekedett műszakváltáskor a 17-es busz. Szilvásból, ahogyan Béta-aknára, úgy Zobák-aknára is indított a volán közvetlen járatot, amely nem érintette az autóbusz-pályaudvart.

17M Szilvás – Carbon  (megszűnt)

A 17M jelzésű járatról ugyanaz mondható el, mint a sima 17-esről, ám ez nem a bányához, hanem a korábban említett Carbon Könnyűipari Vállalathoz szállította, a zömében női utasokat.

18 Aut. áll. – Vörösmarty u.  (megszűnt)

A Kenderföldi városrészben található a Vörösmarty Mihály utca, amelynek kezdetben nem volt közúti kapcsolata a somági, szilvási városrésszel, ezért csak a belváros irányából volt megközelíthető. A Hunyadi utca felől, csak később építették ki az utat, ami a 8-as busz körbejárását is lehetővé tette. Amíg ez nem történt meg a 18-as busszal szolgálták ki a Vörösmarty, Kazinczy, Arany János, Tompa Mihály utca lakóinak utazási igényeit. 

kenderfold.jpg
A 60-as évekbeli Vörösmarty utca, ma már ezen közlekedik lefelé irányban a 8-as helyi járat.
(Fotó: Nemesi Árpád)
18-asvonal.jpg
A vonal hossza: 1,4 km, menetideje: 6 perc

A térképen érdekességképpen megjelöltem pirossal azt az útszakaszt, melynek hiánya miatt sokáig nem volt közúti kapcsolata Kenderföldnek Somággal, így a 8-as autóbusz csak a 70-es évek közepétől tudott Szilvás felől erre közlekedni. Az érintett szakasz nagyon meredek, a domborzati viszonyok miatt a buszoknak jelenleg sem egyszerű ezen a szakaszon manőverezni. 

19 Aut. áll. –  Körtvélyes (Sikonadai városrész)  (megszűnt, illetve átszámozták)  

Könnyű dolgom van ennél a vonalnál, hiszen gyakorlatilag a 7-es viszonylatnál minden szükséges információt leírtam, a nyolcvanas évek közepétől fokozatosan kialakuló városrészről. A mai 7-es, nem más, mint a korábbi 19-es, amely 1985. november 1. és 2011. december 31. között viselte a 19-es számot. 7-es jelzéssel 2012. január 1. óta közlekedik autóbusz a körtvélyesi vonalon.

M19Y Körtvélyes – Zobák-akna  (megszűnt)

Olyan járatokhoz érkeztünk ismét, amelyek egy adott városrészt kötöttek össze a bányaüzemekkel, korábban ugye bemutattam ezeket Szilvás, Dávidföld és Kenderföld esetében is. Időszakos járat volt az M19Y-es Körtvélyes és Zobák-akna között, ahogyan szintén csak műszakváltás idején közlekedett az

M19X Körtvélyes – Béta-akna  (megszűnt)

között. Utóbbi a kökönyösi rész érintésével, míg az Y-os a belvároson át közlekedett napi három alkalommal.

Sok vonalról esett szó eddig mostani írásomban, viszonylatok indultak, átalakultak, vagy teljesen megszűntek a közel 70 éves Komlón. Természetesen az átalakulás mindig hoz újdonságokat is, most nézzük a legfiatalabb járatokat az egykori bányászvárosban, ahol bányabezárásokat követően átalakultak az utazási szokások is. Zobák-bánya ma már nem fő úti cél, csak azoknak, akik ott a gesztenyési városrészben élnek. Béta-akna bezárt rég, minden oda közlekedő járat szintén okafogyottá vált. A nagyobb városrészek autóbuszos megközelíthetősége azonban ma is aktív, a pókhálószerű hálózaton, új viszonylatok, új útvonalak jöttek létre. Nézzük ezeket.

57 Aut. áll. – Dávidföld – Körtvélyes 

Komló valóban legfiatalabb helyi autóbusz viszonylata. 2019. február 1-jén indulhatott el az 57-es járat, amely, mint a számozása is mutatja az 5-ös dávidföldi és a 7-es körtvélyesi járat összegyúrása. A beindítás évtizedekkel ezelőtt is felvetődött már, de a dávidföldi végállomás és a Mecsekfalui út között nem volt olyan minőségű útkapcsolat, amely lehetővé tette volna autóbuszok biztonságos közlekedését.

munkacsy_anno.jpg
A Munkácsy utca korábban.

A Munkácsy Mihály utca keskeny, rossz minőségű volt, az autók is alig fértek el egymás mellett. Komló Város Önkormányzata 2016-ban 385 millió forintos, állami támogatást nyert el az út teljes felújítására, a kivitelezés 2017 tavaszán kezdődhetett meg. Kicserélték a közműveket, kiszélesítették az utat, két új buszmegállót is létesítettek, elhárult az akadály a tervezett buszjáratok elől.

mecsekfaluikorforgalom.jpg
A felújítás során új körforgalmi csomópont alakult ki a Mecsekfalui út és a Munkácsy Mihály utca kereszteződésében. 
munkacsy_most.jpg
A Munkácsy utca a felújítás után, várva az első helyi autóbuszjáratot.

Az 57-es járat, mint azt a lenti térkép is mutatja az 5-ös vonalán (zöld szakasz) közlekedik, majd a Munkácsy utcán (piros szakasz) áthaladva éri el a 7-es járat (kék szakasz) vonalát. Így az 57-es két fontos városrészt is érint közlekedése során. 

57-esvonal.jpg
A vonal hossza: 6 km, menetidő: 17 perc

Az 57-es járat jelenleg munkanapokon csúcsidőszakon kívül, tehát a kevésbé forgalmas reggeli és esti órákban váltja ki az 5-ös és 7-es helyi járatokat, vasárnaponként és ünnepnapokon azonban egész nap csak az 57-es közlekedik.

Járja be a vonalat a VIDEÓ segítségével.

A youtube felvételeket köszönöm : Schubert Balázs és mumus363

78B Körtvélyes – Kökönyös – Szilvás – Somág – Aut. áll. 

Viszonylag fiatal járatról van szó, 2012-ben indították be a speciális iskolajáratot, amely a történelem során először hozott létre autóbuszos kapcsolatot Körtvélyes/Kökönyös és Szilvás között. Ez jelenleg a leghosszabb vonal a városban. Bár valószínűleg a komlóiak hálásak lennének egy ilyen járatért egész nap, a 78B csak egyszer, 7.15-kor indul el körútjára. 

78b-asvonal.jpg
A vonal hossza: 10,4 km, menetidő: 33 perc

87 Aut. áll. – Szilvás – Somág – Kökönyös 

Akárcsak a 78B, ez is iskolajárat, Szilvást köti össze Kökönyössel, az autóbusz a pályaudvarról indul, naponta egy alkalommal 7.15-kor.

87-esvonal.jpg
A vonal hossza: 6,8 km, menetidő: 24 perc

113 Zobák-akna – Kökönyös 

Egyáltalán nem is bánom, hogy matematikailag is a 113-as maradt a végére. Viszonylatában ez volt az első helyi buszjárat 1951-ben Komlón, igaz akkor az 1-es számot viselte. Amolyan retro járat a 113-as, hiszen ez a vonal volt az első és a 2012-ben történt szétbontását követően, ma is ez emlékeztet a régi bányászidőkre. A 113-as munkanapokon 7:10-kor indul el Zobák-aknáról és ahogy az 50-es, 60-as, 70-es, 80-as, 90-es években tette, elhalad a bezárt Carbon Vállalat mellett, érinti a ma már szolgálaton kívüli OTP megállóhelyet is és egészen Kökönyösig közlekedik.

113-asvonal.jpg
A vonal hossza: 6,8 km, menetideje: 20 perc

Írásom végén némi összegzés, pár érdekesség és a jelen.

  • Komlón ma összesen húsz viszonylaton folyik az autóbuszos személyszállítás. Ezek a vonalak összesen 109,9 km-t tesznek ki. Hogy milyen busztípusokkal végezte és végzi a volán a szolgáltatást, arra választ kap az olvasó egy másik írásomban.
  • Napjainkban csupán egyetlen helyszín van, ahová már nem indulnak helyi járatok, ez pedig a megszűnt Béta-akna.
  • Komlón a körtvélyesi 19-es viszonylat után, a 20-as szám következett volna, ami papíron egy ideig létezett is. Komló-Mánfa lett volna a viszonylata, ám ez egybeesik a Komló-Mánfa-Pécs helyközi vonallal, így a 20-as hivatalosan sohasem indult el.
komlo_vonalak_2020.jpg
 A jelenleg érvényes viszonylatok Komlón.
(Forrás: Volánbusz Zrt.)
komlo_vonalhalozat_2020.jpg
…és akkor álljon itt záróképnek a jelenleg érvényes vonalhálózati térkép is.
(Forrás: Volánbusz Zrt.)

A jövő…

Megjósolni nem lehet és nincs is értelme. Az jól látszik, ahogy fogyatkozik a komlói lakosság, úgy csökken a helyi járatok kihasználtsága. Jelenleg azért még nincs baj, zsúfolt járatok még ma is vannak a városban, az 5-ös, 7-es, 8-as, 8/A, 8/B, 57-es még mindig forgalmas vonalak. A kérdés az, hogy az új utazási szokásokhoz hozzá igazítják-e a helyi menetrendet, felülvizsgálják-e rendszeresen a vonalak utasforgalmát?  Ha igen, akkor biztosan lesznek még változások a jövőben is, pl. több, az egyes városrészeket közvetlenül összekötő járat indulhat. 

Legyen így, legyen a komlói helyi tömegközlekedés az itt élők hasznára és szolgálatára.

Írta: Bán László

Forrás: KOMLÓI AUTÓBUSZOS KÖZLEKEDÉS