Különleges tanévet zárt Európa első cigány/roma nemzetiségi, érettségit adó intézménye. A pécsi Gandhi Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola egyrészt éppen 25 éve kezdte meg oktató-nevelő munkáját, amit idén tavasszal méltón ünnepelt meg. Másrészt folyamatosan igyekszik fejleszteni a pedagógiai munkáját, s e téren az intézmény vezetője szerint most új, ígéretes útra léptek.

– Habár a Gandhi az oktató-nevelő tevékenységében mindig is szem előtt tartotta, hogy a diákjai milyen szociokulturális háttérrel érkeznek ide, most tényleg nagyot léptünk előre – mondja az iskola igazgatója. A fő újítást – melyet egyelőre teszt jelleggel, az előkészítő évfolyamon vezettek be – Ignácz István akként ismerteti, hogy komplex tantárgyakat állítottak össze, melyekben az eddig önálló tantárgyi ismeretek egymást erősítve jelennek meg. Mindez pedig fejleszti a diákok együttműködési készségét, összetett világlátását, megkönnyíti számukra az összefüggések megértését és az ismeretanyagok egymásra épülését, ami hatékonyabbá teszi az intézmény pedagógiai munkáját. – Az bebizonyosodott, hogy a céljaink helyesek, az irány követendő – fogalmaz az igazgató. – Most még egy tanéven át folytatjuk ezt a bevezetést, és ha továbbra is ilyen kedvező tapasztalatokat hoz, akkor megvizsgáljuk, hogy e módszereket, eljárásokat 2020 őszén hogyan terjeszthetjük ki több évfolyamra is.

Ignácz István azt is előrelépésként értékeli, hogy a nyelvi képzéseik keretében idén jelentős csoportbontásokra, nyelvvizsgára felkészítő foglalkozásokra és próbanyelvvizsgára is lehetőség nyílt. Az IT eszközök használatát pedig most első körben számos gandhis tanár sajátította el, akiktől ősztől a diákok is megtanulhatnak sok mindent – ráadásul ehhez az iskola már számos gépet is beszerzett, illetve még a nyáron beszerez majd.

Örömteli hír, hogy a Gandhinak továbbra sincs diáklétszám-problémája. Az intézményben már az előző tanévet is többen kezdték meg, mint az azt megelőzőt, s az adatok csekély mértékű, de további létszámemelkedést vetítenek előre a 2019/2020-as tanévre. Az igazgató úgy véli, hogy az iskola vonzereje a nemzetiségi terület (cigány nyelvek és cigány népismeret oktatása) jelentette különlegesség mellett sok minden másban rejlik. Ilyen a Gandhi által kínált számos egyéb lehetőség (pl. a szociális gondoskodás, vagy épp az évenkénti nagy koncerten való, a diákok önbizalmát és önazonosságtudatát erősítő szereplési lehetőség), az iskola biztos háttere, a családias, otthonias légköre, s az, hogy már láthatóan alkalmas arra, hogy a tehetséges tanulókat előrébb juttassa az életben.  Mindezek együtt eredményezték azt is, hogy az elmúlt tanévben tovább erősödtek és szélesedtek a Gandhi kapcsolatai más – akár elit – iskolákkal, szervezetekkel bel- és külföldről egyaránt. – Büszkék vagyunk erre – mondja Ignácz István –, ahogy arra is, hogy mind több helyről kapunk olyan visszajelzést, hogy a cigányság, a roma integráció témaköre kapcsán mára megkerülhetetlenné, tényezővé vált a Gandhi.

Az intézményvezető szerint ebbe az is belejátszik, hogy a gimnázium is igyekszik eleget tenni minden lényeges felkérésnek, a meghívásokra szakembereket, illetve diákokat küldeni – s ezzel párhuzamosan az elmúlt tanévben rendkívül sok rendezvénynek adott is helyet, vagy épp szervezett maga. Az utóbbiak sorából kiemelkedett tavasszal a jubileumi rendezvénysorozat, amely a Gandhi 25 – Újra együtt! címet viselte. Ignácz István azt mondja, ez a sokszínű, egyöntetűen pozitív visszhangokat kiváltott ünnepi hét is rávilágított arra, hogy mennyi mindent ért el az iskola az elmúlt negyed évszázad alatt, és hogy milyen fontos az a munka, ami a falai között zajlik.

A Gandhi Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola – együttműködésben a Nemzetiségi-Roma Módszertani, Oktatási és Kulturális Központtal (NeRok) – ezután is várja a továbbtanulni szándékozó 8. osztályos diákokat, s igyekszik hozzájuk igazított módszerekkel, a lehetőségei szerinti legmagasabb szinten ápolni és továbbörökíteni a cigány/roma kultúrát. A fenntartójának az a célja, hogy a Gandhit minél több olyan hátrányos helyzetű, de tehetséges gyermek válassza, akiből az iskola és a tanulás segítségével új ismeretekre nyitott, ugyanakkor a hagyományaira is büszke felnőtt válhat.