A 2018-ban végzett 12. B osztály tanulóinak emlékei a rangosabb földrajz, illetve angol nyelvű földrajz versenyekről

Cozac Ramóna:

A gimiben nekünk a földrajz csak az első két évben volt, amit visszagondolva már sajnálok. Hiszen Ladányi Lívia Tanárnővel élvezet volt ez a heti 45 perc. Új és érdekes információkat tudtunk meg a világról és mindarról, ami minket mindennap körbevesz. Emlékszem, hogy mennyire mérgelődtem, amikor kilencedikben itthon zsírpapírra rajzolgattam Magyarország térképét és tanultam azt, hogy mi merre található. Erre azért volt szükség, mert a következő órákon vaktérkép segítségével kérte számon mindezt a Tanárnő a híres 10 kérdéses dolgozat formájában. Ma már úgy gondolom, hogy ez az egyik leghasznosabb dolog volt, amit az óráján tanultam, és tudom magamról, hogy magamtól nem ültem volna neki. Minél többet foglalkoztam a földrajzzal, annál inkább érdekessé vált számomra. Kezdtem érteni az összefüggéseket és megtalálni a „miért?” kérdésekre a válaszokat. Tizedikben jelentkeztem életem első földrajzversenyére, az „Itthon otthon vagy!” Országos Földrajzversenyre. A verseny 3 fordulós volt. Az első fordulót az iskolánkban írtuk meg. A feladatlap az általunk addig tanultakat foglalta magába. A második fordulóra egy rövid pályamunkát kellett készítenünk egy kiválasztott, a lakóhelyünk környezetében elhelyezkedő, jelentős idegenforgalmi, turisztikai vonzerejű nevezetességről. Én a legközelebb található gyógyfürdőt, a sikondai Ambient Hotel & AromaSPA-t választottam. Hetekig kutattam a témában, kölcsönöztem ki a könyvtári könyveket, és kerestem, hogy milyen arányú és összetételű a gyógyvíz. Ezek után pedig a továbbjutottak számára Egerben került megrendezésre az országos döntő, melyre Ladányi Lívia tanárnő kísért el. Utazásunkat egy hosszabb felkészülés előzte meg. Összegyűjtöttük az írásbelihez szükséges elméleti anyagokat a Bükk természeti és turisztikai értékeiről, illetve megterveztünk egy osztálykirándulást a Bükkbe, amelyről a szóbeli részben kellett egy prezentációt tartanom. Délutánokat töltöttünk el az iskolában és terveztük az osztálykirándulást, kerestük a szép helyeket, kiszámoltuk a lehetséges költségeket, megterveztük az időpontot és még rengeteg mást. Mire minden összeállt, már neki sem kellett állnom otthon a tervezet megtanulásának, hiszen már minden a fejemben volt. A döntő 2016. május 20-21-én zajlott. Előtte még nem volt szerencsém megcsodálni ezt a várost és nevezetességeit, viszont a Tanárnő mindent megmutatott nekem és mesélt. Én meg csak hallgattam és szívtam magamba az információkat. Pozitív élményként éltem meg ezt a versenyt, hiszen csodálatos élményekkel, tudással és tapasztalattal gyarapodtam. Ezúton is köszönöm a tanárnő támogatását, hiszen nélküle nem sikerült volna elérnem egy neves földrajzverseny országos 5. helyezését és egy szóbeli különdíjat.

Kispál Bence Tamás:

A Hungeo Contest nevű angol nyelvű földrajzversenyen vettem részt két alkalommal is. A verseny több fordulóból áll, az országos győztesei pedig a minden évben más országban megrendezett földrajzi olimpián vesznek részt. Rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem ebből a megmérettetésből, mind a földrajz, mind az angol nyelv terén. A Hungeo Contest tematikája sokrétű, a klasszikus tankönyvi földrajztudás mellett a legtöbb feladat kreatív gondolkodást igényel, kérdéseire általában nem csak egyféle válasz adható. Sokat tanultam globális problémákról (például környezetvédelem, háborúk, természeti katasztrófák) illetve az ezekre megoldást jelenthető dolgokról is. Amikor második alkalommal vettem részt a versenyen, eljutottam a döntőig, ahol sajnos nem sikerült bekerülnöm az országos válogatottba. Az utolsó forduló több napos volt, terepi és szóbeli feladatokat is meg kellett oldanom. Számomra a legnagyobb kihívást a szóbeli rész jelentette, hiszen angolul kellett több témáról is beszélnem, illetve előadást tartanom, erre volt a legnehezebb felkészülni. Több hétig gyakoroltam erre a megmérettetésre földrajztanárom, Ladányi Lívia és angoltanárom, Andókné Pörnecz Gabriella segítségével. Összességében örülök, hogy részt vehettem a versenyen, szívesen gondolok vissza erre az időszakra, és ennek hála, rengeteg élménnyel, tudással lettem gazdagabb.

Lovász Zsolt:

A gimnáziumban eltöltött éveim során a legkülönfélébb tanulmányi versenyeken vettem részt, melyek közül a Hungeo Contest volt számomra az egyik legkedvesebb. Leginkább azért szerettem ezt megmérettetést, mert itt- ellentétben a tanulmányi versenyek többségével- elsősorban nem lexikális tudást kértek számon. A feladatok megoldásához természetesen szükség volt földrajzi ismeretekre, de főleg a kreativitás és a józan paraszti ész nyújtott segítséget a kérdések megválaszolásában. Mindemellett tökéletes nyelvgyakorlási lehetőséget biztosított a verseny, mivel teljes mértékben angol nyelvű volt. Annak ellenére, hogy nem földrajzzal tanultam tovább, rengeteget profitáltam ebből a versenyből, hiszen segített kifejleszteni egy olyan problémamegoldó gondolkodást, amelyet mai napig hasznosítani tudok egyetemi tanulmányaim során.

Kémiaversenyek

Visszatekintéseinkben  szinte kivétel nélkül már végzett, volt gimnazisták írtak középiskolai emlékeikről, most viszont egy jelenlegi tanulónk kivételesnek mondható sikersorozatát mutatjuk be a számok (évszámok, helyezések) tükrében.

Borbás Balázs, 11. B osztályos diákunk valószínűleg csúcstartó lehet olyan szempontból, hogy egy tanulónk egy tantárgyból soha annyi megyei és országos győzelmet nem szerzett gimnáziumi évei során, mint ő. Ráadásul még nincs az „út végén”, hiszen még egy tanév vár rá.

Már általános iskolás korában megkezdődött sikersorozata (akkor is és most is Mukliné Kostyál Irén tanárnő készítette a versenyekre), itt viszont a gimnazistaként szerzett országos versenyeredményeit gyűjtöttük össze:

Irinyi János Középiskolai Kémiaverseny

2016  (9.Ny osztályosként) — 6. hely

 2017 (9.B) — 2. hely

2018  (10.B) — 1. hely és Irinyi díj, valamint gimnáziumunknak különdíj a sikeres tehetséggondozó munkáért

 Curie Kémia Emlékverseny

2017 (9.B) — 1. hely

2018 (10.B) — 1. hely

2018 (11.B) ­– A Baranya Megyei Önkormányzat közgyűlése a Koltai Péter Díjat Balázsnak ítélte meg kimagasló versenyeredményeiért.

Oláh György Országos Középiskolai Kémiaverseny

2018 (10.B) — 4. hely

2019 (11.B) — 1. hely és a zsűri különdíja

Dürer Kémia Csapatverseny

2019 (11.B) — 1. hely

Kémia OKTV

2019 (11.B) — 6. hely és meghívás a Nemzetközi Kémiai Diákolimpia válogatójára/ felkészítőjére. ( Időközben már itt is legyőzött egy akadályt: bejutott a 2. körbe a felkészítést lezáró sikeres vizsgáinak köszönhetően.)

(Mindezek mellett arra is volt energiája Balázsnak, hogy nyelvvizsgákat szerezzen: német nyelvből komplex középfokú, valamint nemzetközi felsőfokú, angol nyelvből pedig nemzetközi középfokú nyelvvizsgát tett.)