Jubileumi hetének központi ünnepségét tartotta csütörtökön a pécsi Gandhi Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola.  A Gandhi 25 – Újra együtt! című programsorozat fő rendezvényén az intézmény első vezetője és egyik egykori diákja is felidézte a múltat, a kezdeteket. Európa első cigány/roma nemzetiségi, érettségit adó intézményében úgy gondolják, még sok a tennivalójuk, de a Gandhi jó úton jár.

A tanulással ki lehet törni még a reménytelennek tűnő körülmények közül is. Diákok, legyetek rá büszkék, hogy a Gandhiba jártok! – mondta köszöntőjében az Emberi Erőforrások Minisztériuma oktatásért felelős államtitkára. Bódis József hozzátette, hogy e különleges iskola tanulói lehetőséget kaptak, amellyel élniük kell, de az már rajtuk múlik: Meggyőződésem, hogy tanáraitok, vezetőitek minden segítséget megadnak nektek a tehetségetek kibontakoztatásához. Használjátok ki ezt!  – fogalmazott.

      Vörös István, a Gandhi Gimnázium alapító tanára, megbízott igazgatóként első vezetője a beszédében egészen 1992 tavaszáig, a Gandhi Alapítvány létrehozásának elindításáig ment vissza a múltba. Bogdán János, az iskola „első valódi” igazgatójának szavait idézte fel, így késztetve az ünnepség résztvevőit arra, hogy gondolják át, azóta mit sikerült és mit nem sikerült megvalósítani az akkori tervekből. Kitért a többi közt a Gandhi kisugárzó hatásának fontosságára, valamint a hasonló intézmények szükségességére is.

      Azután egy volt diák, Orsós Anna gondolatai következtek, miszerint a méltó elismerés emberi szükséglet, s azzal, hogy a Gandhi pedagógusai annak idején is hittek a tanulóikban és elismerték őket, erőt és bátorságot adtak nekik a cigányságuk megéléséhez is. – Nekik köszönhető, hogy olyan roma nő lettem, akiben nincsenek tüskék – fogalmazott.

      Ignácz István igazgató pedig arról beszélt, hogy a Gandhi Gimnázium mintha a 25 évhez képest jóval hosszabb utat járt volna be. – Bogdán János szavai és céljai máig érvényesek. Örülök, hogy az iskolánk az elmúlt néhány évben sokkal nyitottabbá vált, belföldről és külföldről egyaránt mind többen keresnek minket – hiszen meg is kell mutatnunk azokat az értékeket, amelyeket az intézményünk és a magyarországi cigány/roma kultúra hordoz. Másrészt változatlanul dolgozunk azon is – tette hozzá –, hogy védőszárnyat terjesszünk ki a diákjaink fölé addig, amíg megismerik magukat és büszkék lesznek magukra – mivel így aztán könnyebben megállják a helyüket majd akkor is, amikor továbblépnek az életben.

      Az ünnepi műsorban a beszédeket a gandhis diákok és tanáraik verses, zenés, táncos produkciói színesítették. És a jubileumi hét még messze nem ért véget: egyebek mellett 25 órás cigánymese-olvasás, valamint – nyitott intézménnyel, időkapszula-elhelyezéssel, faültetéssel, zenés műsorokkal és táncházzal – Gandhis találkozó is szerepel még a programban.

      A Gandhi Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola – együttműködésben a Nemzetiségi-Roma Módszertani, Oktatási és Kulturális Központtal (NeRok) – minden évben várja a továbbtanulni szándékozó 8. osztályos diákokat, s igyekszik hozzájuk igazított módszerekkel, még magasabb szinten ápolni és továbbörökíteni a cigány/roma kultúrát. A fenntartó célja az, hogy a Gandhit minél több olyan hátrányos helyzetű, de tehetséges gyerek válassza, akiből az iskola és a tanulás segítségével új ismeretekre nyitott, ugyanakkor a hagyományaira is büszke felnőtt válhat.