Három év távlatából összefoglaltuk honnan indult, hova jutott a komlói tésztaüzem. Írásunk arra is választ adhat, melyek lehetnek a fejlesztés irányai, merre tart a szövetkezet.

2014 végén kizárólag önkormányzati forrásból, a Start munkaprogram keretében felépített üzem a helyi közétkeztetés igényeit elégítette ki 15 fős munkaerővel, napi 60 kg tészta legyártásával. Az első két évben a komlói Pécsi út 49. szám alatt működő üzem a maga 91,5 m2 –vel kicsinek bizonyult, az idő haladtával bővítésre szorult.

A szomszéd ingatlant nézték ki ideális terjeszkedési lehetőségnek, mivel a pedagógiai szakszolgálat elköltözött onnan. Itt is elvégezték a megfelelő felújításokat, így ma már 202 m-en folyik a tésztagyártás.

Bár a Komlói Tésztagyártó Szociális Szövetkezett fő tevékenysége a tésztagyártás, több saját – savanyúság, friss zöldség, laska és csiperkegomba, lekvárok, szószok, szendvicskrémek – , illetve forgalmazott –  gluténmentes termékek, füstölt áruk, sajtok – portékát is kínálnak a vásárlóknak.

A jó minőségű kisüzemi tészta annyira közkedvelt lett, hogy szükség volt mintaboltokra is – komlói vásárcsarnok, Berek utca 14. – a szélesebb körű értékesítés megkönnyítéséhez.

A siker három lábából az egyik talán az alapanyag minősége és eredete. A szövetkezet olyan bevizsgált, ellenőrzött beszállítóktól szerzi a hozzávalókat – liszt, pasztőrözött tojáslé –, akik magyar eredetű alapanyagokat használnak, így a komlói tészta csomagolásán feltüntethetik a „Magyar termék 100%” feliratot.

2017-ben az üzem szembenézett egy váratlan, hatalmas problémával. A friponil szennyezés miatt Európában több millió tojótyúkot kellett elpusztítani, amely a tojás hiányát és drágulását okozta a tojáspiacon. Több gyártónak – köztük a komlóinak is – a drága amerikai, dán vagy éppen bolgár származású tojásport kellett megvásárolnia, és beépítenie a megnövekedett árakat a tésztájukba. A 78%-os emelkedést Komlón nem kellett egy az egyben „ráverni” a vásárlókra, ahogy azt sokan tették, hiszen egy 2 hónapnyi raktárkészlettel rendelkeztek, aminek segítségével egy ésszerű árkülönbözettel sikerült átvészelni a 6 hónapot.

Feuerstaller Teréziának a szövetkezet elnökének és lelkes csapatának köszönhetően exponenciális kúsznak fel a teljesítményt tükröző számok. Ez a munkamorál a siker második lába. A múlt évben 43 146 kg tésztát forgalmaztak, míg a 2018-as tervezett szám már a 45 000 kg-t súrolja. A bérgyártásban is „szép számokat produkál” az üzem. Például egy mároki termelő csipetkét készíttet a komlói csapattal, amit azután a fővárosba szállít Széll Tamás éttermébe, aki megnyerte a Bocuse d’Or európai döntőjét. Villányi és bólyi vendéglátóegységekbe is a konyha szerves része a komlói bértésztagyártás produktuma.

2018-ra már 54 aktuális vevőpartnerrel rendelkezik a szövetkezet. Közétkeztetésben 16 partnerrel, viszonteladók esetében 32 partnerrel – 13 komlói-, 6 pécsi- és 13 vidéki üzlettel – büszkélkedhet a tésztaüzem. Az elnök elárulta: a múlt év bevétele megközelítette a 14.500.000 forintot, ami egészen kiemelkedő, ha párszáz forintos tészták értékesítéséről beszélünk.

Talán az eddigi sikerek is belejátszottak, hogy az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. által kiírt pályázaton elnyert forrásból vásárolhatnak egy Fiat Ducato-t, új számítógépet, bevezethetik a vonalkódot a termékeikre, illetve a kiírók 6 ember bérét garantálják három éven keresztül.

Feuerstaller Terézia évek óta dolgozik azon, hogy a „Komlói Tészta”-t, mint márkát átemelje a fogalom kategóriájába. Tervezik, hogy egy marketing-elképzeléssel és egy új értékesítési struktúra kialakításával jobban reflektorfénybe állítják a termékeiket.

A termelők – akik a szövetkezeten keresztül füstölt árut, tejtermékeket értékesítenek – érzik a potenciált a komlói üzemben és munkatársaiban, és egyre többen csoportosulnak köré, hogy kialakuljon valami, ami sokkal több mint egy tésztagyár.