Az elmúlt években már többször napvilágot láttak azok a tervek, melyeket a közlekedési tárca készített a gazdaságtalanul üzemelő vasúti szárnyvonalakon történő személyszállítás megszüntetésére. A listán – ahogyan korábban is – szerepel a Komló-Godisa viszonylat is. Arról azonban, hogy a tervezett, összesen mintegy ezer kilométernyi vonalbezárás közül végül melyik szakaszoké válik valósággá, még mindig nincs végleges döntés.
Ezt erősítette meg Imre Lászlóné a MÁV regionális igazgatóságának kommunikációs vezetője is, aki azt is elmondta: a napvilágot látott lista még csak tervezet, s ezekben a napokban zajlanak azok a tárgyalások, egyeztetések, melyeket követően a hónap végén születik majd meg a végleges döntés.
Komló helyzete egyébként sajátos ebben a történetben, mert bár kétségtelen, hogy a személyszállítás teljesítménye az elmúlt egy-két évtized során töredékére csökkent, s a bányabezárás, a betonelemgyár megszűnése óta megcsappant a teherforgalom is, de a kőbánya megrendelői továbbra is igénylik a vasúton történő szállítást, így a szárnyvonal nem szűnne meg, csupán a személyszállítás – ezt buszokkal váltanák ki.
Arról már Micskey Tibor, a Pannon Volán Zrt. termelési igazgatója tájékoztatta lapunkat, hogy a szaktárca honlapján megjelent menetrend-tervezet szerint a vonatokat hat járatpár pótolná Komló és Sásd között. A busztársaság képes és kész e feladat ellátására, részükről ez különösebb felkészülést nem igényel, viszont a menetrenddel kapcsolatban még további egyeztetésekre, “finomításokra” van szükség.
– Komló város vezetése és jómagam sokáig harcoltam a komlói személyszállítás megmaradásáért, de az elénk tárt tények, számok alapján be kellett látnunk, hogy ez a dolog nem fenntartható – mondja Páva Zoltán. Komló polgármestere, aki egyben a térség oszággyűlési képviselője is, így folytatja: – Három dolgot kértem a minisztériumtól, illetve a kormánytól. Először, hogy a személyszállítás megszűnése miatt ne legyen elbocsátás, aztán hogy azok, akik eddig vonattal utaztak Godisáig vagy Sásdig, tudjanak eljutni ezután is a Pécsről induló IC-vonatokhoz, továbbá hogy az eddig a vonatközlekedést igénybe vevő kistelepülések lakóit a jövőben buszokkal szolgáljuk ki. Mindhárom kérés teljesítésére ígéretet kaptam.
Végezetül álljon itt egy utas (egy 60 éves asszony) véleménye is: – Mivel a lányom Pesten lakik, gyakran utazom vonattal. Tény, hogy kevesen vagyunk, ezért lehet, hogy gazdaságtalan így a vasútnak, de attól félek, a busz sokkal lassabban fog Sásdra érni és a nagy bőröndöket sem tudjuk hova tenni. Szóval én egy kicsit tartok a változástól.