Ahogyan az az autósportban megszokott, az év utolsó versenyére általában úgy kerül sor, hogy vannak kategóriák, amelyekben már eldőlt a bajnoki cím sorsa. Így volt ez idén is, de azért a szezonzáró Komló Ralira akadt még bőven nyitott kérdés.
Ezen az októberi versenyen vált például véglegessé, hogy a nyílt bajnoki címet a Herczig Norbert, Baranyai László páros (Subaru Impreza WRC) szerezte meg. Igaz, ehhez elég volt nekik elindulni a szombati prológon, amit teljesítettek is, a vasárnapi száguldásban azonban már nem óhajtottak részt venni – a nézők nagy bánatára. Az újdonsült bajnok Herczig minderről így beszélt a versenyt követően: – Ünnepelni jöttünk Komlóra. Megtehettük volna, hogy egy kisebb kategóriájú A-csoportos autóval állunk rajthoz, de a támogatóink, szurkolóink, a csapatunk miatt nem engedhettük meg magunknak, hogy nem WRC-vel megyünk. A prológon megmutattuk magunkat, amit már csak becsületből is illett megnyernünk. Ezt követően leadtuk a menetlevelet, ami a jelenlegi gazdasági helyzetben – úgy gondolom – a legokosabb döntés volt. A Nyírség Rali óta eltelt időben volt időm felfogni a bajnoki címet, de igazából akkor sóhajtottam föl, amikor megérkeztünk a prológ beírójába. Olyan nevek mellé kerültünk az abszolút bajnoki címet szerzők sorába, akik közül többre is nagyon felnézek. Amikor elkezdtem versenyezni, az autózás öröme lebegett a szemem előtt, és nem gondoltam volna, hogy valaha is feliratkozok e rangos névsorba. Csak a legutolsó években mertem erről álmodozni, amikor már WRC-vel tudtunk autózni. És most, amikor az álom valóra vált, csak annyit mondanék: köszönöm a csapatom egész éves háttérmunkáját, mert ez az arany nem csak az enyém, hanem mindannyiunké!
Vasárnap kora reggel szakadó eső és néhány fordulat várta a nyitó gyorsaságira érkező nézőket: az újdonsült bajnok Herczig már szombat este, a nagy WRC-s ellenfél Turán pedig az első gyorsasági rajtja előtt kiszállt a versenyből. (Velük az történt, hogy – miután a szombati prológon ígéretükhöz híven szárnyaltak, azaz mentek keresztben, hosszában – vasárnap reggel a rajt előtt elszakadt az autó gázbowdenje. Ezt kicserélni kb. háromperces munka, de mivel nem volt náluk tartalék, kénytelenek voltak az indulás előtt befejezni a versenyt.) Mindez azt jelentette, hogy amennyiben ifj. Érdinek sikerül megnyernie a versenyt, a bajnokságban a 2. helyen végezhet.
Három gyorsaságin keresztül úgy tűnt, élni tud a lehetőséggel, az első kör végén magabiztosan állt az élen. A negyedik gyorson aztán „menetrend szerint” érkezett a balszerencse: a rali leghosszabb gyorsaságijának elején begyűjtöttek egy bal első defektet, amivel visszacsúsztak az abszolút 11. helyre. Végül – a remek hajrának köszönhetően – a céldobogón Érdi idei ötödik bronzérmét vehette át, amivel a bajnokságban is a 3. helyen zárt.
Lássuk, hogy vélekedik erről Korda Erik a csapat vezetője: – Vegyes érzelmekkel zártam a Komló Rallyt. Egyrészt csalódott vagyok, hiszen nagyon jó esélyünk volt a futamgyőzelemre és a bajnokság 2. helyére. Tibi a nyolc gyorsaságiból hatot megnyert, de egy defekt miatt megint futhattunk az eredmény után. A végére sikerült visszakapaszkodni a 3. helyre, de az évvégi ezüsthöz ez is kevés volt. Mégsem vagyok elégedetlen, hiszen az autóval ezúttal sem volt semmilyen műszaki probléma, az idei szezon valamennyi futamán felállhattunk a dobogóra, Tibi pedig a mi autónkkal érte el pályafutása eddig legjobb eredményét.
És egy másik vélemény egy másik versenyzőtől Kővári Barnától (akit sokáig csak trabantos fenegyerekként emlegettek, s aki most megnyerte az A/7-es kategóriát): – Szinte felfoghatatlan, hogy az idei évben hét versenyből ötöt megnyertünk. Megszereztük a bajnoki címet az A7-es kategóriában, megnyertük az R-csoport kupasorozatot, illetve az A-csoportban miénk az ezüstérem. Sokan mondták, hogy megérdemeltem a bajnoki címet, s bízom benne, hogy ez így is van. Zsolti sem volt még magyar bajnok, én sem. Nagyon boldogok vagyunk, de még nemigen hisszük el. Azt gondolom, jövőre sem lesz könnyebb az A7-es géposztály, jó érzés, hogy mindenki arra készül majd, hogy minket győzzön le – lelkendezett Barna. (Az utolsó gyorson egyébként ők is defektet kaptak, de beértek a célba.)
Mint az eddigiekből kiderülhetett, nem akármilyen verseny volt a Komló Rali. A vasárnapi eső alaposan meggyérítette a mezőnyt: volt, aki árokba csúszott, más oszloppal „találkozott”, s többen technikai gondok miatt hagyták abba idő előtt a vesrenyzést – ennek ellenére nézők és résztvevők egyaránt elégedetten nyilatkoztak összességében az eseményről.
A verseny végeredménye: 1. Hideg Krisztián, Kerék István (Mitsubishi Lancer EVO VI), 2. Kazár Miklós, Szőke Tamás (Subaru Impreza WRC), 3. Ifj. Érdi Tibor, Rubóczky Attila (Subaru Impreza WRC). Itt jegyezzük meg, hogy a Komló Rali azért is emlékezetes lehet az autósport kedvelőinek, mert – bár hivatalos döntés még nem született – előfordulhat, hogy a hazai bajnokságban Komlón láttunk utoljára WRC-ket.
A Nyílt Rali Bajnokság végeredménye a komlói versenyt követően: 1. Herczig, Baranyai (Subaru), 2. Turán, Zsiros (Peugeot), 3. Ifj. Érdi, Rubóczky (Subaru/Skoda). Az Országos Rali Bajnokságban: 1. Hadik (Subaru), 2. Osváth (Mitsubishi), 3. Trencsényi (Mitsubishi). A Goller Országos Historic Rali komlói futamán nyolc autó (közöttük egy Porsche 911 és egy Skoda 130 RS is) indult, a győzelmet a Ford Escorttal versenyző Wirtmann Ferenc, Schneer László páros szerezte meg.
A kétnapos versenyről és a köréje szervezett civil programokról dr. Szakács László alpolgármester azt mondta: – Azt hiszem, sikerült egy nagyon jó programot összehoznunk, olyat, ami tetszett a versenyzőknek, tetszett az őket kísérő stáboknak, a rali szerelmeseinek és azoknak is, akik nem rajonganak annyira az autósportért. Önmagáért beszél, hogy a verseny hétvégéjén 30 kilométeres körzetben nem volt szabad szálláshely, jelentős forgalomnövekedés volt a térség üzleteiben, benzinkútjainál, nagy volt a médiaérdeklődés; és persze annak is örülök, hogy az eseményt sikerült a kedvezőtlenre fordult időjárás ellenére komolyabb baleset nélkül zárnunk. A verseny nyitóeseménye a prológ, valamint a záróesemény a célceremónia egyaránt sok nézőt vonzott, és az évkönyvekben most már ott szerepel majd Komló neve, merthogy itt avatták a 2009-es év bajnokait. Köszönet illeti ezért a versenyért mindazokat, akik valamilyen szinten részt vettek a szervezésben, lebonyolításban – közülük is elsősorban a Markó Racing Team-et.